Wizyta studyjna w Muzeum Auschwitz – Birkenau

15 lutego 2021 r. uczennice i uczniowie klas 5 POSSP i 2b5 wzięły_li udział w zdalnej wizycie studyjnej w Muzeum Auschwitz – Birkenau prowadzonej przez panie A. Stańczyk i p. A. Wójcik, pracowniczki Działu Edukacji w MCEAH.

Wizyta składała się z dwóch części :

  1. Miejsce Pamięci Auschwitz-Birkenau w panoramach – prezentacja
  2. „Jestem zdrów i czuję się dobrze” – korespondencja więźniarska – warsztaty

 

Kilka refleksji uczestniczek i uczestników zajęć :

 

„Istotną kwestią jest uświadamianie ludziom, nie tylko młodzieży, tego, co stało się w Auschwitz-Birkenau, abyśmy ucząc się na błędach przeszłości, nie powtarzali ich w przyszłości. Wizyta w tak okropnym, a jednocześnie znaczącym miejscy pozwala uświadomić sobie, jak ważne jest przestrzeganie praw drugiego człowieka i do jakich konsekwencji może prowadzić ślepa nienawiść.”

 

 „można było się poczuć jakbyśmy naprawdę byli w tym miejscu po raz kolejny. Szczególnie ciekawe były ujęcia z drona, perspektywa nie możliwa w normalnym trybie. Część warsztatowa była bardzo ciekawa. Temat korespondencji obozowej bardzo mnie zainteresował. Listy, w których więźniowie nie mogli przekazać nawet ułamka tego, jak źle się mają i nadal piszący listy tylko po to, aby wiedzieć jak życie poza murami płynie i czy ci , których tak kochają, mają się dobrze.”

 

„Istotną kwestią jest uświadamianie ludziom, nie tylko młodzieży, tego, co stało się w Auschwitz-Birkenau, abyśmy ucząc się na błędach przeszłości, nie powtarzali ich w przyszłości. Wizyta w tak okropnym, a jednocześnie znaczącym miejscy pozwala uświadomić sobie, jak ważne jest przestrzeganie praw drugiego człowieka i do jakich konsekwencji może prowadzić ślepa nienawiść.”

„Myślę, że dobrze się stało, że mamy możliwość uczestniczenia w takiej lekcji online. Nawet wtedy, gdy nie możemy czegoś doświadczyć osobiście, współczesna technika pozwala nam  dotrzeć do miejsc, których odwiedzić nie możemy.”

„Muszę przyznać ze poznawanie historii obozów koncentracyjnych od strony więźniów jest znacznie bardziej emocjonalne, niż np. uczenie się o niej z książek historycznych, to właśnie listy dają nam możliwość poznania prawdziwej strony tej tragedii, to ilu ludzi nie było świadomych tego, co ich czeka, pewna naiwność, która sprawia, że historia więźniów brzmi jeszcze tragiczniej.”

 

„Ja na przykład zrozumiałam , jaki wielki obszar zajmował ten obóz, z widoku panoramicznego, z lotu ptaka można było na to wszystko spojrzeć z innej perspektywy.”

 

Opiekunka grupy: Agnieszka Fuczik

 

<< COFNIJ

Wyszukiwarka

Termo logo